سـامـان احتشامی
0
0

خانه / روزنامه و مجله / مصاحبه با خبرگزاری صبا – ۰۳ شهریور ۱۴۰۰

سامان احتشامی نوازنده پیانو و آهنگساز درگفتگو با خبرنگار موسیقی صبا درباره همکاری خود با مهدی وجدانی آهنگساز قطعه «دلدار» که به زودی در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت، گفت: نوازندگی پیانوی این قطعه را من به عهده دارم و اجرای ساز‌های زهی آن توسط امیرحسین طائی است. مهدی وجدانی که هم‌اکنون حدودا ۲ سال است که در کشور ترکیه زندگی می‌کند آهنگی را برای ارکستر و پیانوی بنده نوشت و برایم ارسال کرد و من با تمایل و حال خوب آثار او را اجرا کردم.
وی افزود: خوشبختانه در حال حاضر سیستم ضبط موسیقی به گونه‌ای‌ست که نوازنده‌ها می‌توانند بدون اینکه یکدیگر را ببینند، با هم قطعات دلخواهشان را اجرا کرده و صداها را برای هم بفرستند و موسیقی مورد نظرشان را بسازند و در نهایت صداهایی که جداگانه ضبط شده را روی هم میکس کنند.
نوازنده آلبوم «هیچکس» تاکید کرد: این باعث افتخار من بود که در قطعه «دلدار» با دوست عزیزم مهدی وجدانی همکاری داشته باشم. او این قطعه را به نحوی برای ساز پیانو تنظیم کرد که من اثر را بدون کم و کاست با نُتاسیون او اجرا کردم. ما در طی این سال‌ها همکاری‌های بسیار زیادی با یکدیگر داشته و خواهیم داشت که یکی از این همکاری‌ها اجرای کنسرت «شب سامان احتشامی» بود که در اردیبهشت ۹۸ در تالار وحدت اجرا و در همان زمان با استقبال بسیار خوبی از سوی مردم روبرو شد.
او درباره اجراهای آنلاین توضیح داد: من اولین کسی بودم که یک یا دو ماه گذشته از کرونا برای مردم کنسرت آنلاین اجرا کردم. در آن زمان به همراه عمران فروزش در تالار وحدت قطعاتی برای پیانو و سازهای ضربی اجرا کردیم، از همان روز احساس کردم که ما برای اجراهای خود به گرمای جمعیت نیاز داریم در آن زمان با وجودی که کنسرت خوبی را برای مردم اجرا کردیم اما من به شخصه آن لذت همیشگی را از کنسرت نبردم زیرا تنها احساسی دروغین برای خود ایجاد کرده بودم.
احتشامی ادامه داد: یک موزیسین برای مردم زندگی ‌می‌کند و زمانی که اجرایی را روی صحنه می‌برد احساس‌های متفاوتی را از هر یک از افراد حاضر در سالن دریافت می‌کند اما زمانی که هنرمند در خانه‌اش جلوی دوربین می‌نشیند و می‌خواهد کنسرت آنلاین اجرا کند از دریافت همه این احساسات محروم می‌شود، من به شخصه به هیچ وجه اجرای کنسرت آنلاین را دوست ندارم زیرا همان احساسی را در من ایجاد می‌کند که زمان‌هایی در خانه برای خودم قطعه‌ای می‌نوازم. پس از آن کنسرت آنلاین به جز چند اجرای لایو در اینستاگرام تا به حال دیگر اجرای آنلاینی برای مردم نداشته‌ام.
نوازنده آلبوم «راز باغ» درباره مشکلات آموزش‌ آنلاین در حوزه موسیقی عنوان کرد: متاسفانه در حال حاضر زمینه مناسبی که برای کلاس‌های آنلاین نیاز است وجود ندارد و استادان و هنرجوها به سختی در این فضا به فعالیت می‌پردازند. یکی از مشکلاتی که در آموزش آنلاین با آن مواجه هستیم این است که پی‌دی‌اف بسیاری از نت‌های قطعات مختلف موجود نیست و دسترسی به آن نت‌ها برای هنرجوها بسیار دشوار است، در این میان استادان باید استعداد زیادی در عرصه موسیقی داشته باشند زیرا آموزش ۷۰ درصد سازهایی که هنرجوها علاقه‌مند به نواختن آن‌ها هستند در فضای مجازی به سختی امکان‌پذیر است.
وی افزود: ممکن است با سختی فراوان بتوان پیانو را از طریق فضای آنلاین به هنرجوها آموزش داد اما سازهایی مانند ویلن، سنتور، قانون و عود که به طور مداوم باید برای هنرجوهای مبتدی کوک شوند و یا سازهای بادی مثل ترومپت یا ترومبون که باید از نزدیک دیده شده و احساس شوند و هنرجوها با دیدن لب‌های استاد در حین آموزش متوجه شوند که چگونه صدایی معقول از این سازها خارج می‌شود، با مشکلات به مراتب بیشتری روبرو هستند.

ماجرای موتورسواری که ساز بچه ها را کوک می کرد

آهنگساز آلبوم «ملودیکا» خاطرنشان کرد: به یاد دارم که یکی از مدرسان ویلن برای برقراری کلاس‌های خود به صورت آنلاین یک موزیسین و نوازنده ویلن که موتورسوار هم بود استخدام کرد. وظیفه این شخص این بود که در ساعات مشخصی از روز به خانه هنرجوهای مبتدی در نقاط مختلف تهران برود و سازهای آن‌ها را کوک کند، این معضلات واقعا تاسف‌بار است. به جرات می‌توان گفت که هم‌اکنون بیش از ۳۰۰ آموزشگاه موسیقی بسته شده و بالای ۵۰۰۰ هنرمند بیکار هستند.
او درباره فعالیت‌های این روز‌های خود گفت: هم‌اکنون روزی ۱۲ ساعت مشغول تدریس آنلاین هستم البته مشغول فعالیت‌های دیگری در عرصه موسیقی هستم اما ترجیح می‌دهم آن‌ها را بازگو نکنم زیرا در شرایط کنونی توانایی اجرا و انتشار آن‌ها را ندارم. حقیقتا در حال حاضر حال مردم کشورم را خوب نمی‌بینم و می‌دانم که نوازندگی من در این زمان خوش دیده نمی‌شود.
این نوازنده و آهنگساز همچنین توضیح داد: در فرهنگ ما نوازندگی در شرایط غم، مرسوم نیست، در کشور‌های دیگر در کلیساها پیانو و ارگ دیده می‌شود و یا در بعضی از ادیان مردم ابتدا توسط نوای سازها عبادت می‌کنند به عنوان مثال در کلیسا گروه‌های کُر آثار انجیل را می‌خوانند و این فرهنگ به رسمیت شناخته شده است که مردم در هنگام غم یا خاکسپاری عزیزانشان به نوای موسیقی گوش می‌دهند اما در فرهنگ ما در زمان مرگ و یا رخداد‌های تلخ کسی به صدای پیانو گوش نمی‌دهد.
این نوازنده پیانو در پایان درباره حضور خود در برنامه «اِم‌شو» تصریح کرد: در برنامه «ام شو» که در سال ۹۹ شروع به کار کرد به عنوان نوازنده پیانو حضور داشتم. این برنامه متشکل از برنامه‌های طنز و نمایش‌های شاد و مفرح و جز اولین شوهایی بود که به صورت لایو از طریق پلتفرم‌های فیلیمو، فیلم نت و نماوا در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گرفت. این برنامه یک شو ۱۲ قسمتی بود که مجید صالحی مجری، جواد خواجوی کمدین و من به عنوان نوازنده پیانو با آن‌ها همکاری داشتم. این برنامه همچنین دارای بخش هایی موسیقیایی بود که مردم از طریق آن برای اولین بار ارکستر زنده می‌دیدند به این صورت که ما خواننده‌هایی را دعوت می‌کردیم تا همراه با ارکستر زنده اجرا کنند و هراه با نوازندگی من بخوانند.

خبر نگار : دنا خواج‌زاده


لینک خبر در خبرگزاری صبا

Saman Ehteshami
Social Media